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El Mahler de Claudio Abbado

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Mensaje  Robertino Bergamasco 7/11/2014, 21:11

En el último concierto de Claudio Abbado como director titular de la Berliner Philharmoniker, en la Philharmonie berlinesa, allá en el 2002, entre la música de Brahms, y sorprendentemente de Shostakovich, también como despedida hubo sitio para su adorado Mahler... Aquí os lo dejo en un BERGAMASCO Record:

Gustav Mahler
Rückert-Lieder

Waltraud Meier
Berliner Philharmoniker
Claudio Abbado


26/IV/2002

https://mega.co.nz/#!yQEiGShY!cGASnMrj5CRCNUVg4egdYN8-eGDGaJ-1iwaiwy4u5G4
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Mensaje  sátántangó 8/11/2014, 02:39

Robertino Bergamasco escribió:... y sorprendentemente de Shostakovich.
Bastante, y qué dirigió de Shostakovich?? ... no está incluida en la BERGAMASCO Record. Neutral
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Mensaje  Robertino Bergamasco 8/11/2014, 12:36

Claro, estamos en "El Mahler de Abbado" El Mahler de Claudio Abbado - Página 2 552758 ... sólo puse el Mahler, el programa era el Schiksalslied de Brahms y la música incidental, y para la película de El Rey Lear de Shostakovich.
... conociendo la trama de la obra de Shakespeare, no se si sería alguna indirecta... Suspect
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Mensaje  Robertino Bergamasco 8/11/2014, 18:08

... y bueno, haciendo limpieza, y buscando acoplamientos para otros discos, me he encontrado en el disco duro con lo siguiente, creo que no lo subí por aquí, o vamos no lo recuerdo, aunque ya lo tengo grabado de hace años.
Hasta donde conozco, lo siguiente, Abbado no lo tiene en su discografía oficial, así que BERGAMASCO Records os ofrece una primicia...  

Gustav Mahler

Lieder eines fahrenden Gesellen

Roman Trekel
Berliner Philharmoniker
Claudio Abbado


07/XII/1997

https://mega.co.nz/#!eUcnkQAb!0hb6_Gj2ov7eKMbO5CuiujGGctEPavoKgiIfxcdolNc

... ¿a qué soy un encanto? M. Green
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Mensaje  El Reyes 8/11/2014, 18:34

Gracias, Robertino,

efectivamente, primera noticia de unos LEFG con Abbado...

ya retomo este hilo.
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Mensaje  Robertino Bergamasco 9/11/2014, 12:57

De nada... El Mahler de Claudio Abbado - Página 2 552758

En los libros que editó la Berliner Philharmoniker por su 125º Aniversario, en la lista de conciertos da como cantante en esos LEFG, así como en la orquestación del Wanderer de Schubert por Rihm a Peter Mattei, pero el locutor en ambas obras cita a Roman Trekel.
No he encontrado en la web de la Berliner Philharmoniker el apartado que tenían de temporadas pasadas, para confirmarlo o no.
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Mensaje  Robertino Bergamasco 9/11/2014, 14:09

... sigo buscando... según la UE, la obra de Rihm la estrenó Mattei...

http://www.universaledition.com/Der-Wanderer-Wolfgang-Rihm/composers-and-works/composer/599/work/1938

scratch scratch
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Mensaje  El Reyes 24/2/2015, 16:29

A ver si retomo este hilo...
Sinfonía 2
Eteri Gvazava, soprano / Anna Larsson, contralto / Orfeón Donostiarra / Orquesta Festival de Lucerna. Registro de 2003: 20:45 / 9:23 / 11:21 / 5:04 / 34:40.  Para el comentario se usaron las ediciones en DVD y en CD DG:
El Mahler de Claudio Abbado - Página 2 51EV73SWDZL

Ya había señalado brevemente en el hilo de las integrales que esta Segunda (incluida en la segunda integral mahleriana de Abbado) es muy interesante, superior a la lectura digital con la Filarmónica de Viena, pero que no superaba los registros anteriores con la misma Filarmónica de Viena (mono) o el con Chicago en DG.
La crítica estuvo dividida por esta Segunda. Ya pasados sus años, podríamos concluir que no remece la discografía, pero que presenta momentos bien notables. Para un servidor, lo mejor está al final. Pero en fin, de eso hablarán un par de reseñas profesionales.

Lo que quisiera destacar esta vez es el hecho de que esta Segunda se presentó en una edición de vídeo absolutamente novedosa en su momento. Antes de esta Segunda, los vídeos oficiales de esta sinfonía eran los de Bernstein-LSO, Haitink-Concertgebouw y Haitink-BP. Todos ellos bien notables y probablemente superiores a este intento de Abbado, pero lo que hace que esta Segunda sea quizá la Resurrección más vista en pantalla sea la calidad técnica y su nuevo estilo de filmación. Más allá de las cualidades técnicas de la pantalla en 16:9, de su sonido, de su detalle (que mejora en su edición de Blu-ray), es el manejo de cámaras y la edición a cargo de Michael Beyer: Más natural que los teatrales enfoques de Burton con Leny o de los impersonales manejos de los videos con Haitink. Con Beyer, la cámara nos inserta con desparpajo en medio de la orquesta, la sigue a ella ya su director con criterio más musical que cinematográfico. Quizá sea por ello que es el vídeo de Mahler que más he visto.

Esta Resurrección no remece la discografía mahleriana, pero sin duda marca un hito en la filmación de la música de conciertos que me parece que ya hace escuela.
 
Un par de reseñas:
Peter Gutmann (en http://www.classicalnotes.net/classics/mahlersym2.html )

A 2003 concert by the Lucerne Festival Orchestra led by Claudio Abbado (DG, 2 full-priced CDs) is far more bold. I must admit with some shame that I bought this out of morbid curiosity to see how Abbado’s near-fatal bout with cancer had affected his artistry. Claudio Abbado and the Lucerne Festival Orchestra (DG) As perverse as it might sound, the fact is that confrontations with mortality transformed artists like Dinu Lipatti and Ferenc Fricsay to produce transcendent performances that boosted their perception even beyond the extraordinary levels they had previously attained. After all, the sheer knowledge that a performance of a work is likely to be his last charges an artist with heightened responsibility and can endow the result with a special aura. An earlier Abbado Berlin Mahler Ninth was of staggering insight and intensity, as perhaps could be expected, given the extreme sense of identification fostered by the conductor's and the composer’s mutual awareness of impending doom. The Lucerne Resurrection, while deeply heartfelt, takes a different turn, consonant both with the work's fundamentally youthful character, as well as the nature of the Lucerne ensemble, essentially a temporary collection of top-flight players from European orchestras during their summer vacation season. The Mahler is preceded by a La Mer that is both fascinating and disconcerting, as the balances are so often skewed from those we have come to expect – the climactic end of the first movement sneaks up with a woodwind onslaught that so dominates the texture as to obscure the intricate detail of Debussy’s complex orchestration. And so with the Mahler, where the individual lines tend to be spotlighted and entire sections break away from the ensemble. Unlike Pablo Casals’ Marlboro Festival Orchestra, a similar summer assembly of superstars who sublimated their egos into cohesion, the Lucerne group is based on chamber music principles, with successive solo displays creating a constant dynamic excitement of emerging and receding highlighted details. For those familiar with the work, this approach certainly is unique and can be either refreshing or disturbing, perhaps both. Surely Abbado was sorely tempted to sieze this opportunity to attempt a definitive reading of a work whose complexity all but defies such an approach, but rather, to his lasting credit, he chose for his final journey with the Resurrection to take it down a wholly new, untravelled and visionary path.
 
 
Marc Bridle ( en http://www.musicweb-international.com/classrev/2004/Sept04/Mahler2_Abbado.htm )

The performance of Mahler’s Second is also a revelation. Recalling perhaps most closely a superlative Mahler Second which Abbado gave with the Vienna Philharmonic in 1968 (and available occasionally on unofficial labels) it has a searing quality that is largely missing from the two performances he recorded for DG earlier in his career. It is not that Abbado has radically rethought the work – he eschews, for example, any of the changes introduced into the new Kaplan edition - it is rather that the flaws which mar his other recordings (notably a slackness of pace) are here almost entirely overwritten. What is notable about this latest performance is its tension – at times quite unyielding – and the enormous span over which Abbado is able to sustain it. Tempi are markedly different than earlier – the second movement moves with much more alacrity (some may find it too brisk) – and the power which he brings to the final movement is compressed and cumulative. In short, this is a supremely well balanced reading. This is also a performance that rages like a furnace – climaxes are constantly ignited by fire – and one that has natural and unforced spontaneity to it. So secure is the playing – and this is one of the best played performances of any Mahler symphony you will hear – that Abbado is able to concentrate on mastering the evolution of the symphony without having to focus on matters of ensemble. To paraphrase Albrecht Mayer again, this was a performance where both orchestra and conductor were unified in their conception of the work.
 
Some (most) performances on record benefit from a detailed dissection of how a conductor shapes each movement, but Abbado’s Mahler Second is one of the rare examples of a performance that should be listened to, and written about, in its entirety rather than critically taken apart. This is a visionary performance that from the savagery of the opening movement’s ’cellos and basses (and they are absolutely thrillingly played) to the power and apotheosis of the vast finale’s closing pages has a single unbroken thread running through it. One could point out numerous individual instances – the ‘humming’ strings at Fig 5 in the first movement, the perfect glissandi at Fig 23 in the Ländler, the apocalyptic crescendo at Fig 50 in the third movement, the unhidden – and unabashed - terror at Fig 8 after the final movement’s opening explosion – that separate this performance from others. However what one is constantly aware of throughout the trajectory of this reading is what Mahler himself thought when he heard the symphony: ‘One is battered to the ground and then raised on angels’ wings to the highest heights.’ Both Abbado’s soloists and chorus are equal partners in helping to achieve this.
 
The KKL concert hall in Lucerne – one of the most magnificent in the world - provides almost the ideal ambience in which to record this symphony and DG’s recording is indeed full bodied and unrestricted. Climaxes are natural and focused. Depth of sound and transparency of texture are cleanly heard. They add bloom to performances that are second to none and make this one of the most remarkable discs of either work to acquire.
 
Esta Segunda desde youtube
 


Última edición por El Reyes el 24/2/2015, 19:23, editado 2 veces
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Mensaje  El Reyes 24/2/2015, 16:39

He actualizado los links a youtube. Borrados la mayoría. Pero han vuelto a subir la Titán con la Scala.

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Mensaje  Robertino Bergamasco 7/3/2015, 17:30

El Reyes he visto esta otra Segunda de Abbado colgada en YouTube:

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Mensaje  El Reyes 7/3/2015, 17:55

Sí, Robertino. La conozco y espero comentarla pronto. Creo, en una primera impresión que no mejora los desempeños anteriores y posteriores del italiano.
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Mensaje  Robertino Bergamasco 7/3/2015, 18:10

No la he escuchado... Rolling Eyes
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