Learning to love Gustav Mahler
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Foro MAHLER :: FORO :: MAHLER
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Re: Learning to love Gustav Mahler
No pienso que eso le haga ningun favor a la música de Mahler, salvo a su propia sectarización.
Robertino, en esto te tengo que dar cierta razón. Porque es verdad que vivimos en una época y una sociedad donde las modas imperan, donde mucha gente se deja llevar por sensacionalismos, por lo que está "hip" y se quedan (nos quedamos) en la superficie de casi todo. Las sectas son una de las consecuencias más deleznables. Por eso es peligroso ensalzar estas cualidades "transcendentales" en la música de Mahler porque habrá mucha gente que simplemente escuchará (o hará como que escucha) a Mahler por seguidismo, por seguir la corriente, por no quedarse fuera del rebaño. Por otro lado, de toda esa masa "becerril" pueden quedar algunos que de verdad se sientan atraídos y no sólo por Mahler sino por la música clásica en general, por el extraordinario mundo del arte en todas sus facetas. Así que por un lado te digo y por otro te digo
gustavo- Cantidad de envíos : 3368
Fecha de inscripción : 10/11/2009
Re: Learning to love Gustav Mahler
Y habiendo releído mi último comentario tengo que añadir que será más fácil "movilizar" a las masas con el "Thriller" de Michael Jackson o con el partido de fútbol "Madrid-Barcelona" que con la música de Mahler: sólo hay que mirar un rato la telebasura que nos ponen hasta la extenuación! Da ganas de vomitar...
gustavo- Cantidad de envíos : 3368
Fecha de inscripción : 10/11/2009
Re: Learning to love Gustav Mahler
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Última edición por Robertino Bergamasco el 3/1/2012, 20:02, editado 1 vez
Robertino Bergamasco- Cantidad de envíos : 4479
Fecha de inscripción : 14/07/2009
Re: Learning to love Gustav Mahler
Como has vuelto a reabrir el tema, Robertino, pues vamos allá. La pregunta es: y qué tiene que ver esta carta de Schoenberg con la transcendencia o no de cierta música para algunos de nosotros? Porque el ejemplo de Schoenberg sirve para demostrar que hay cosas que se pueden fácilmente medir y otras que tienen una medida u otra según quién las valore... El ciego tiene que comprender cómo es una cosa basándose en el tacto y para él es la única comprensión válida. Quien ve puede basarse en la vista para describir algo. Pero tanto uno como otro, a través del oído -suponiendo que no estén sordos - pueden tener diferentes sensaciones al escuchar unos sonidos: es una experiencia personal e intransferible. Lo que para uno es transcendente para el otro es simplemente música o ruido. Cada uno reacciona de distintas maneras a los mismos estímulos y no hay forma de encontrarle un sentido lógico, porque la lógica no puede medirlo todo. Al menos, así lo veo yo...
Y aprovechando este mensaje, deseo a todos los foreros unas muy Felices Pascuas!
Y aprovechando este mensaje, deseo a todos los foreros unas muy Felices Pascuas!
gustavo- Cantidad de envíos : 3368
Fecha de inscripción : 10/11/2009
Re: Learning to love Gustav Mahler
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Última edición por Robertino Bergamasco el 3/1/2012, 20:01, editado 1 vez
Robertino Bergamasco- Cantidad de envíos : 4479
Fecha de inscripción : 14/07/2009
Re: Learning to love Gustav Mahler
Arriba uno a casa y se encuentra a Learning to love allá arriba en la lista de hilos Polémica polémica. Gracias Robertino por desenterrar el hacha de guerra...
... pero la verdad es que debo estar muy espeso o haber bebido más de la cuenta pues no llego a ver hasta que punto la (muy interesante definición; gracias RB) de Schoenberg apoya las tesis contrarias que aquí hemos defendido, tanto las negacionistas como las dogmáticas
En el peor de los casos arrimaría el ascua a nuestra sardina. Creo que Schoenberg precisamente va más allá de la experiencia puramente sensorial (corriente pragmática robertiniana) o del "agradable efecto en el oído" (teoría hedonista moncaniana), para hablar de su "influencia en partes ocultas" cognitivas; y la influencia no es otra cosa que la capacidad de transformar.
Y si hablamos de Schoenberg no olvidemos la forma casi esotérica con que describe sus experiencias con la Tercera o la Séptima de Mahler. Por ejemplo de esta última: "Hablo de algo que me conmueve sin desplazar mi centro de gravedad de una forma desmesurada, algo que me atrae de una manera tranquila y agradable –el tipo de atracción que gobierna a los planetas, que les permite seguir sus propias órbitas, que les influencia, pero de una forma constante y metódica, sin sobresaltos ni sacudidas."
Entiendo que de la misma manera que describe al agua como mucho más que H2O quiere dar a entender que la música es mucho más que sonidos ordenados en el tiempo.
... pero la verdad es que debo estar muy espeso o haber bebido más de la cuenta pues no llego a ver hasta que punto la (muy interesante definición; gracias RB) de Schoenberg apoya las tesis contrarias que aquí hemos defendido, tanto las negacionistas como las dogmáticas
En el peor de los casos arrimaría el ascua a nuestra sardina. Creo que Schoenberg precisamente va más allá de la experiencia puramente sensorial (corriente pragmática robertiniana) o del "agradable efecto en el oído" (teoría hedonista moncaniana), para hablar de su "influencia en partes ocultas" cognitivas; y la influencia no es otra cosa que la capacidad de transformar.
Y si hablamos de Schoenberg no olvidemos la forma casi esotérica con que describe sus experiencias con la Tercera o la Séptima de Mahler. Por ejemplo de esta última: "Hablo de algo que me conmueve sin desplazar mi centro de gravedad de una forma desmesurada, algo que me atrae de una manera tranquila y agradable –el tipo de atracción que gobierna a los planetas, que les permite seguir sus propias órbitas, que les influencia, pero de una forma constante y metódica, sin sobresaltos ni sacudidas."
Entiendo que de la misma manera que describe al agua como mucho más que H2O quiere dar a entender que la música es mucho más que sonidos ordenados en el tiempo.
Psanquin- administrador
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Fecha de inscripción : 16/03/2008
Re: Learning to love Gustav Mahler
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Última edición por Robertino Bergamasco el 3/1/2012, 19:58, editado 1 vez
Robertino Bergamasco- Cantidad de envíos : 4479
Fecha de inscripción : 14/07/2009
Re: Learning to love Gustav Mahler
Pues entonces me voy a la cama
Psanquin- administrador
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Fecha de inscripción : 16/03/2008
Re: Learning to love Gustav Mahler
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Última edición por Robertino Bergamasco el 3/1/2012, 19:57, editado 1 vez
Robertino Bergamasco- Cantidad de envíos : 4479
Fecha de inscripción : 14/07/2009
Re: Learning to love Gustav Mahler
No quiero echar más leña al fuego..... Mañana me escucharé la Segunda, muy adecuada para el Domingo de "Resurrección"
gustavo- Cantidad de envíos : 3368
Fecha de inscripción : 10/11/2009
Re: Learning to love Gustav Mahler
Un poquito más de leña. También casual, como ayer Robertino Estoy ya en el sprint final del libro de Trías, El canto de las sirenas. Menos mal. Me encuentro con una interesante cita de Xenakis que me parece ilustra ese trascendentalismo en el que algunos creemos y que él lo ejemplifica en la Séptima de Beethoven.
Por no escribirla he buscado en google y aparece en el libro de "Filosofía de la Música" de García Bacca de 1990. La traducción es claramente inferior a la de Trías -que además incluye el original francés- especialmente en las dos primeras frases así que estas sí las tecleo:
"El arte (y la música sobre todo) tiene una función principal; catalizar el carácter sublime que es capaz de aportar por todos los medios de expresión. Debe aspirar a arrastrar, a través de marcas fijas, hacia la exaltación total en la que el individuo se confunde, pierde su conciencia, con una verdad inmediata, rara, enorme y perfecta."
Por no escribirla he buscado en google y aparece en el libro de "Filosofía de la Música" de García Bacca de 1990. La traducción es claramente inferior a la de Trías -que además incluye el original francés- especialmente en las dos primeras frases así que estas sí las tecleo:
"El arte (y la música sobre todo) tiene una función principal; catalizar el carácter sublime que es capaz de aportar por todos los medios de expresión. Debe aspirar a arrastrar, a través de marcas fijas, hacia la exaltación total en la que el individuo se confunde, pierde su conciencia, con una verdad inmediata, rara, enorme y perfecta."
Psanquin- administrador
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Fecha de inscripción : 16/03/2008
Re: Learning to love Gustav Mahler
Vaya, Psanquin, esa cita que has puesto de Xenakis (hace bien poco estuve oyendo una obra suya, por cierto nada transcendental) la rubrico totalmente. Aunque añado: cuidado, no es que la música (u otra arte) se convierta en un tipo de droga "que nos haga perder el sentido", sino que -cuando es transcendente para alguien- es un vehículo para entender el sentido de nuestra existencia e intentar aplicar otra escala de valores.
gustavo- Cantidad de envíos : 3368
Fecha de inscripción : 10/11/2009
Re: Learning to love Gustav Mahler
... sino que -cuando es transcendente para alguien- es un vehículo para entender el sentido de nuestra existencia e intentar aplicar otra escala de valores.
Moreno- Cantidad de envíos : 1407
Fecha de inscripción : 21/02/2009
Re: Learning to love Gustav Mahler
Sí, no es nada desdeñable la advertencia. A veces me pregunto si la música es una evasión de la realidadgustavo escribió:cuidado, no es que la música (u otra arte) se convierta en un tipo de droga "que nos haga perder el sentido", sino que -cuando es transcendente para alguien- es un vehículo para entender el sentido de nuestra existencia e intentar aplicar otra escala de valores.
Psanquin- administrador
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Fecha de inscripción : 16/03/2008
Re: Learning to love Gustav Mahler
Psanquin escribió:
Sí, no es nada desdeñable la advertencia. A veces me pregunto si la música es una evasión de la realidad
Supongo que aun siendo así, el trasfondo que parece un poco incomodarle a usted, es si uno deberia sentirse o no culpable en cierta manera por evadirse de la realidad, y en especial por mediacion de la musica de Mahler. Y corrígame por favor si me equivoco.
Creo que igualmente es una opinion bastante generalizada entre un amplio sector de la poblacion lo que adviertes: que la musica induce a estados de sugestion mental que le hacen a uno mas feliz pero al mismo tiempo le hacen ignorar, evitar o apartarse de "lo real". Sin embargo, tal manera de ver y/o entender la musica ya lleva implicita una manera bastante negativa y pesimista de lo que es "la realidad" para este sector de la poblacion, lo que ya de por si es indicativo de un condicionamiento mental previo y muy concreto de como deberia uno "ver" la cosas. Son por lo general los asimismo auto-llamados "realistas" . Siempre me ha parecido este un aspecto curioso, una persona con tal enfoque de la realidad siempre reclama para si mismo el apelativo de "realista", mientras que personas con un enfoque mas positivo y optimista de la vida nunca se suelen llamar de esa manera.
En lo que a mi respecta, no creo que la musica, y en especial la de Mahler, pertenezca a ninguno de esos dos mundos y/o enfoques mentales de la realidad. Lo considero un fenomeno bastante mas sutil, mas interior por decirlo de alguna manera. Digamos que si algo se "trasciende" al escuchar la musica de Mahler, es precisamente cualquier posible enfoque mental de lo que es o no es real. No es que la musica te lleve a "estados superiores" o "trascendentes" o lo que sea, no es su funcion estimular al ego de ninguna manera, mas bien todo lo contrario. Digamos que mi impresion es que cada sinfonia de Mahler, desde este punto de vista que comento, es como una 9ª sinfonia de Beethoven, pero expresivamente aun bastante mas elaborada y rica.
Saludos
Tur- Cantidad de envíos : 180
Fecha de inscripción : 15/04/2008
Re: Learning to love Gustav Mahler
Gracias Tur por tu interés en esa afirmación que dejñe caer de pasada y probablemnete off topic.
Pero lanzaba la pregunta por que en algún momento no deja de acosarme la duda. Pero me inclino a pensar que no es así; sólo si uno escuchara música para satisfacer una necesidad hedonista, sería así, pero no creo que sea ese el caso. De todos modos no tengo respuesta. Por eso tu mensaje me resulta interesante, pues tú si tienes las ideas claras al respecto y da gusto leerte.
Por eso te pido que te extiendas un poco más sobre esto:
Ciertamente no quería expresar o reconocer ningún sentimiento de culpabilidad; no, ni mucho menos. En el mundo en que vivimos es de lo más comprensible que los seres humanos juguemos con la posibilidad que nuestro cerebro nos da de evadirnos de la realidad. De las formas de evasión a las que los humanos recurrimos (sucidio, farmacológicas, alcohol, ludopatías, fútbol ...) la música, si realmente es un camino hacia la evasión, sería la más inocua e incluso socialmente de las mejores vistas.Tur escribió:Supongo que aun siendo así, el trasfondo que parece un poco incomodarle a usted, es si uno deberia sentirse o no culpable en cierta manera por evadirse de la realidad, y en especial por mediacion de la musica de Mahler. Y corrígame por favor si me equivoco.Psanquin escribió:
Sí, no es nada desdeñable la advertencia. A veces me pregunto si la música es una evasión de la realidad
Pero lanzaba la pregunta por que en algún momento no deja de acosarme la duda. Pero me inclino a pensar que no es así; sólo si uno escuchara música para satisfacer una necesidad hedonista, sería así, pero no creo que sea ese el caso. De todos modos no tengo respuesta. Por eso tu mensaje me resulta interesante, pues tú si tienes las ideas claras al respecto y da gusto leerte.
Por eso te pido que te extiendas un poco más sobre esto:
¿Quieres decir que la música es un instrumento para conocernos mejor a nosotros mismos y al mundo que nos rodea -en definitiva a la realidad? Pero ¿y a la realidad no objetivable? ¿También?Lo considero un fenomeno bastante mas sutil, mas interior por decirlo de alguna manera. Digamos que si algo se "trasciende" al escuchar la musica de Mahler, es precisamente cualquier posible enfoque mental de lo que es o no es real.
Psanquin- administrador
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Fecha de inscripción : 16/03/2008
Re: Learning to love Gustav Mahler
Psanquin escribió:¿Quieres decir que la música es un instrumento para conocernos mejor a nosotros mismos y al mundo que nos rodea -en definitiva a la realidad? Pero ¿y a la realidad no objetivable? ¿También?
Lo considero un fenomeno bastante mas sutil, mas interior por decirlo de alguna manera. Digamos que si algo se "trasciende" al escuchar la musica de Mahler, es precisamente cualquier posible enfoque mental de lo que es o no es real.
Si, mas o menos vengo a decir eso. En todo caso no considero el camino del autoconocimiento como un camino objetivo, siempre es algo enteramente subjetivo.
Entiendo que hay dos maneras, y entiendo que ambas deberian ser complementarias para un ser humano, de conocer o acceder a la realidad. Una es la objetiva: es el camino de la ciencia y trabaja en tercer persona. Para un bastante amplio sector de la poblacion lo que es o no real viene exclusivamente definido por lo que pueda ser o no objetivamente o cientificamente demostrable. Y yo incluso diria que esta actitud vendria a definir mas o menos lo que es nuestra sociedad hoy en dia, al menos desde un punto de vista educativo.
La otra es la subjetiva: en ella se trabaja en primera persona, es decir desde la conciencia, no desde la mente. Es el camino del autoconocimiento. Digamos que uno investiga hacia dentro, no hacia fuera. Uno se observa a si mismo, rompes la identificacion con el supuesto pensador que hay en ti, y poco a poco se va disolviendo cualquier proyeccion mental sobre lo que es o no real, incluida cualquier posible idea aprendida sobre lo que es la misma persona como tal. La realidad "no objetivable" a la que haces mencion sí seria accesible por este camino, por supuesto, ya que es un camino que por definicion necesita incluso descartar la objetividad como herramienta para acceder a la realidad.
A esta via en la jerga de las religiones y filosofias orientales se le llama "mística".
Saludos
Tur- Cantidad de envíos : 180
Fecha de inscripción : 15/04/2008
Re: Learning to love Gustav Mahler
Gracias Tur por tus reflexiones. Surgen lógicamente nuevas cuestiones pero no abuso de tu paciencia ni tampoco quiero prolongar excesivamente el off topic
Psanquin- administrador
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Fecha de inscripción : 16/03/2008
Re: Learning to love Gustav Mahler
Me he encontado con otro iluminado al que Mahler cambió su vida :
Psanquin- administrador
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Fecha de inscripción : 16/03/2008
Re: Learning to love Gustav Mahler
Pues nada, uno más de ese club universal de "Iluminados" por la música de Mahler Yo, por aquí, sigo captando adeptos...
gustavo- Cantidad de envíos : 3368
Fecha de inscripción : 10/11/2009
Re: Learning to love Gustav Mahler
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Última edición por Robertino Bergamasco el 3/1/2012, 19:56, editado 1 vez
Robertino Bergamasco- Cantidad de envíos : 4479
Fecha de inscripción : 14/07/2009
Re: Learning to love Gustav Mahler
El aniversario del amigo está casi al caer, pero si hay algún compositor blindado contra la fácil y descarada explotación del mismo ese compositor se llama MAHLER. Las discográficas creen que van a hacer su agosto con sus más que trilladas sinfonías, pero lean el artículo en las paginas 14 y 15 y verán que algo difícil lo tienen, Su música no se digiere con facilidad. Como dice la autoria del artículo sus sinfonías constituyen Mares Pacíficos……..
El artículo que le sigue sobre el por qué las mujeres pasan de la Hi Fi no tiene desperdicio y la revista, fueraparte Gustav Mahler, en su totalidad creo que a alguién le puede interesar aparte de a mi, tal vez a Ignacio
Vean lo que nos ha traido el CES de este año allá en ese desértico paraiso ubicado en Las Vegas.
________________________________
Download link: http://rapidshare.com/files/398276256/Para_hi_fi_nuts_only.pdf
El artículo que le sigue sobre el por qué las mujeres pasan de la Hi Fi no tiene desperdicio y la revista, fueraparte Gustav Mahler, en su totalidad creo que a alguién le puede interesar aparte de a mi, tal vez a Ignacio
Vean lo que nos ha traido el CES de este año allá en ese desértico paraiso ubicado en Las Vegas.
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Todtenfeier- Cantidad de envíos : 681
Fecha de inscripción : 19/03/2008
Re: Learning to love Gustav Mahler
Otro iluminado; esta vez Lebrecht:
"Mahler, for some reason, changes people’s lives"
"Mahler, for some reason, changes people’s lives"
Psanquin- administrador
- Cantidad de envíos : 8413
Fecha de inscripción : 16/03/2008
Re: Learning to love Gustav Mahler
Thomas Hampson Discusses Mahler
By PlaybillArts Staff
01 Jul 2010
Long regarded as the premier Mahler interpreter, Thomas Hampson will dedicate much of his summer and the upcoming season to performances of the Austrian composer’s works. He speaks here about the program and his history with the music.
**
The celebration begins with Hampson’s recital from Mahler’s birth-house in Kaliste, Czech Republic, on July 7 – the date of Mahler’s birth 150 years ago – that will be webcast live on www.medici.tv – and an evening concert from Kaliste with the Mahler Chamber Orchestra, conducted by Manfred Honeck, which the European Broadcasting Union will transmit live across Europe. The webcast will also be available for streaming through www.medici.tv for sixty days following the performance.
Additional Mahler performances will follow throughout the summer – making more than 50 concerts over the course of the 2010-11 season – including Lieder eines fahrenden Gesellen at the Zurich Opera with conductor Philippe Jordan; Rückert-Lieder with the Schleswig-Holstein Orchestra and Christoph Eschenbach at the Rheingau and Schleswig-Holstein Music Festivals; and Das Lied von der Erde with the NDR Symphony Orchestra, Hamburg and Alan Gilbert on a four-city tour that includes the final concert of the Schleswig-Holstein Music Festival.
Below, Thomas Hampson briefly discusses the meaning and impact of Mahler’s music on his life and career:
A conversation about Mahler with Thomas Hampson
Q: This is going to be a really huge Mahler season for you. Obviously the 150th anniversary of Mahler’s birth and, in May 2011, the 100th anniversary of his death, provide significant opportunities to pay tribute to the composer.
TH: Well, I’m going to be giving more than 50 concerts of Mahler’s music throughout the 2010-11 season, working with some of the best conductors and orchestras in the world – including the Vienna Philharmonic with Mariss Jansons, the New York Philharmonic with Alan Gilbert, the Czech Philharmonic with Eliahu Inbal, and the Royal Opera House Orchestra with Antonio Pappano. Throughout the season I’ll be doing a full cycle of Mahler’s songs with the NDR-Symphony, Hamburg. I’ve also recorded a new Mahler album that Deutsche Grammophon will issue in January 2011. The repertoire for the recording is Des Knaben Wunderhorn with the Wiener Virtuosen, a chamber group comprised of the principal players of the Vienna Philharmonic. July 7, 2010 is the date of my Mahler recital from Kaliste, from the very spot where Mahler was born, which I’m thrilled to have webcast live around the world. That evening I’ll perform in a Mahler concert that will be broadcast on European television. In addition to this, a film crew will be on hand in Kaliste to begin seven months of filming for a documentary about the life and music of Gustav Mahler, exploring his personality through my performances and discussions of his songs. Naturally I’m very excited about all of this as Mahler is simply one of the very greatest composers who ever lived and one who’s had such an important impact on my life.
Q: Can you sum up what makes Mahler’s music so important to you?
TH: There are so many reasons – emotional, intellectual, spiritual, and purely musical. Mahler’s music is a "sound cosmos" unto itself. I take seriously his comments that the symphony should embrace all of life. He believed that art should reflect all of the tragedies and trivia of life, but also its immeasurable beauty and mysteries. He was very preoccupied with the idea simultaneous events: various and concurrent sounds around us, thoughts of things to do, the bustle of activity around him. The human brain functions on so many levels of perception, and that’s what he sought to capture in musical elements. Just think of Mahler on a boat, absorbing the sounds of being rowed across the lake and transforming it into the heart of his Seventh Symphony! Mahler’s music is a reflection of my own world, something that’s extraordinarily informative to me as human being.
Q: Is it true that you first discovered Mahler’s music on a car stereo?
TH: Yes. I was young – probably 19 or 20 – I discovered Mahler while listening to a cassette recording of his First Symphony that I had checked out from the local public library in Spokane, WA. It was Seiji Ozawa conducting. I was on the road between Spokane and Idaho, where I was shuttling back and forth to teach at a community college. I listened to all sorts of things in the car, and was driving my little Toyota Celica down the freeway. As the symphony pulled me in I was slowing down more and more to pay attention. I wasn’t inebriated, of course, and there was no bad weather to slow me down, but there I was driving 30 miles an hour on a freeway. At that point I pulled over at a rest stop to avoid causing an accident, and wound up being an hour late. From that point on I started talking to other musicians non-stop about Mahler. I started to listen to his symphonies, and quit listening in the car!
Q: Do you have a favorite Mahler symphony?
TH: Whichever one I’m listening to!
Q: And how did you make contact with Mahler’s songs?
TH: I was studying at the Music Academy of the West, and the subject of the Lieder class was Mahler’s Kindertotenlieder. I was assigned the second song, and began learning about his songs for the first time. I was overwhelmed by the Kindertotenlieder, and a few years later I sang the Wunderhorn songs and loved them too. In 1985, the eminent Mahler scholar Henri-Louis de La Grange asked me to sing songs by Mahler and his contemporaries – Schoenberg, Berg, Webern, and Zemlinsky – at the Toblacher Mahler Fest. Small world that it is, the Moldenhauer archive was even in Spokane and included some of Mahler’s own hand-written texts! From then on these songs became part of me. Early on I gave performances of with the American Youth Symphony, which was founded by Mehli Mehta – Zubin Mehta’s father – and sang the Lieder eines fahrenden Gesellen for the first time. Because of Mahler and his settings of Wunderhorn texts I went on to discover other composers who set those texts, and that catapulted me into German Romanticism. My very first recording for Teldec was a Wunderhorn album that launched my recording career.
Q: What does Mahler, one of the greatest composers of the 20th century, say to listeners in the 21st century?
TH: I believe Mahler’s creative works and musical genius prepare as well as cajole, and urge the listener to understand the epoch or time we live in regardless of the century. It’s music is of its time, but the message and roots in the totality of human experience make it universal. Heine himself said he was the “last of the ancients and first of the moderns,” and the same can be said of Mahler. He is the culmination of song as basis of symphonic thought and he is the metaphysical beginning of modernity. Mahler gave us symphonic writing that is not story-bound. It is more a kaleidoscopic synthesis.
Q: “The metaphysical beginning of modernity” – that’s quite a moniker!
TH: One of my favorite Mahler quotes is related to this. He said, and I paraphrase for emphasis, “Tradition is not worshipping the ashes of greatness gone by, but the protection of the flame of creation that carries us forward.” Mahler stands as a weathered Prometheus, with one foot in the music of so many centuries before, and the other foot in unknown territory. He wasn’t sure at times where his music was coming from, but knew that it had to be written. The music of the Seventh Symphony seems to me a stream of consciousness about the meltdown of civilization as we knew it – somewhat like Ravel’s La valse or Debussy’s Jeux. Mahler’s was an extraordinary music sensibility.
Q: Besides the many Mahler concerts you’ll be giving this season you’ll also have a new Mahler recording coming out on DG. You recorded some of the great Mahler song cycles for that label with Leonard Bernstein and the Vienna Philharmonic. Why did you decide to do this new recording of the Wunderhorn songs with a chamber group and without a conductor?
TH: It’s important to point out from the start that this is not a special chamber version of Des Knaben Wunderhorn. We are using Mahler’s own orchestrations of Des Knaben Wunderhorn, but taking seriously his comments about these songs having been written in a “kammer” or “chamber tone.” I’ve done the recording with the Wiener Virtuosen, the principal players of the Vienna Philharmonic. There are three desks, maximum, for the violins and single other instrumental soloists, but nothing whatsoever has been changed in the orchestrations. I am simply performing them with a conductor-less chamber ensemble. We are doing this to accentuate what Mahler always spoke about with these songs in particular, to capture the intimate chamber-music style dialogue of instruments and voice. Mahler told Richard Strauss that the Wunderhorn songs were not about orchestral songs, or about orchestral music. Our goal is to focus the music-making on what Mahler was most looking to express: the specific intent of the words and the subsequent meaning in tone. The album will be distributed by Deutsche Grammophon, but is produced by the Hampsong Foundation.
*
Thomas Hampson – select Mahler performances and special events for 2010-11
July 7 Kaliste, Czech Republic
Mahler Sesquicentennial Celebration
Recital with Wolfram Rieger, webcast live on medici.tv (9am EDT)
Concert with Mahler Chamber Orchestra / Manfred Honeck with live EBU TV broadcast across Europe
July 11
Zurich, Switzerland
Mahler concert (Lieder eines fahrenden Gesellen)
Zurich Opera / Philippe Jordan
July 13
Wiesbaden, Germany
Mahler concert (Rückert-Lieder) at Rheingau Music Festival
Schleswig-Holstein Festival Orchestra / Christoph Eschenbach
July 14
Hamburg, Germany
Mahler concert (Rückert-Lieder) at Schleswig-Holstein Music Festival
Schleswig-Holstein Festival Orchestra / Christoph Eschenbach
August 28–30, September 1
Tour with NDR Symphony Orchestra, Hamburg / Alan Gilbert
Mahler Song of the Earth
Lübeck (August 28); Kiel (August 29); Schleswig-Holstein Music Festival at Hamburg (August 30); Copenhagen, Denmark (September 1)
November 14
Hamburg, Germany
Mahler recital with Wolfram Rieger
By PlaybillArts Staff
01 Jul 2010
Long regarded as the premier Mahler interpreter, Thomas Hampson will dedicate much of his summer and the upcoming season to performances of the Austrian composer’s works. He speaks here about the program and his history with the music.
**
The celebration begins with Hampson’s recital from Mahler’s birth-house in Kaliste, Czech Republic, on July 7 – the date of Mahler’s birth 150 years ago – that will be webcast live on www.medici.tv – and an evening concert from Kaliste with the Mahler Chamber Orchestra, conducted by Manfred Honeck, which the European Broadcasting Union will transmit live across Europe. The webcast will also be available for streaming through www.medici.tv for sixty days following the performance.
Additional Mahler performances will follow throughout the summer – making more than 50 concerts over the course of the 2010-11 season – including Lieder eines fahrenden Gesellen at the Zurich Opera with conductor Philippe Jordan; Rückert-Lieder with the Schleswig-Holstein Orchestra and Christoph Eschenbach at the Rheingau and Schleswig-Holstein Music Festivals; and Das Lied von der Erde with the NDR Symphony Orchestra, Hamburg and Alan Gilbert on a four-city tour that includes the final concert of the Schleswig-Holstein Music Festival.
Below, Thomas Hampson briefly discusses the meaning and impact of Mahler’s music on his life and career:
A conversation about Mahler with Thomas Hampson
Q: This is going to be a really huge Mahler season for you. Obviously the 150th anniversary of Mahler’s birth and, in May 2011, the 100th anniversary of his death, provide significant opportunities to pay tribute to the composer.
TH: Well, I’m going to be giving more than 50 concerts of Mahler’s music throughout the 2010-11 season, working with some of the best conductors and orchestras in the world – including the Vienna Philharmonic with Mariss Jansons, the New York Philharmonic with Alan Gilbert, the Czech Philharmonic with Eliahu Inbal, and the Royal Opera House Orchestra with Antonio Pappano. Throughout the season I’ll be doing a full cycle of Mahler’s songs with the NDR-Symphony, Hamburg. I’ve also recorded a new Mahler album that Deutsche Grammophon will issue in January 2011. The repertoire for the recording is Des Knaben Wunderhorn with the Wiener Virtuosen, a chamber group comprised of the principal players of the Vienna Philharmonic. July 7, 2010 is the date of my Mahler recital from Kaliste, from the very spot where Mahler was born, which I’m thrilled to have webcast live around the world. That evening I’ll perform in a Mahler concert that will be broadcast on European television. In addition to this, a film crew will be on hand in Kaliste to begin seven months of filming for a documentary about the life and music of Gustav Mahler, exploring his personality through my performances and discussions of his songs. Naturally I’m very excited about all of this as Mahler is simply one of the very greatest composers who ever lived and one who’s had such an important impact on my life.
Q: Can you sum up what makes Mahler’s music so important to you?
TH: There are so many reasons – emotional, intellectual, spiritual, and purely musical. Mahler’s music is a "sound cosmos" unto itself. I take seriously his comments that the symphony should embrace all of life. He believed that art should reflect all of the tragedies and trivia of life, but also its immeasurable beauty and mysteries. He was very preoccupied with the idea simultaneous events: various and concurrent sounds around us, thoughts of things to do, the bustle of activity around him. The human brain functions on so many levels of perception, and that’s what he sought to capture in musical elements. Just think of Mahler on a boat, absorbing the sounds of being rowed across the lake and transforming it into the heart of his Seventh Symphony! Mahler’s music is a reflection of my own world, something that’s extraordinarily informative to me as human being.
Q: Is it true that you first discovered Mahler’s music on a car stereo?
TH: Yes. I was young – probably 19 or 20 – I discovered Mahler while listening to a cassette recording of his First Symphony that I had checked out from the local public library in Spokane, WA. It was Seiji Ozawa conducting. I was on the road between Spokane and Idaho, where I was shuttling back and forth to teach at a community college. I listened to all sorts of things in the car, and was driving my little Toyota Celica down the freeway. As the symphony pulled me in I was slowing down more and more to pay attention. I wasn’t inebriated, of course, and there was no bad weather to slow me down, but there I was driving 30 miles an hour on a freeway. At that point I pulled over at a rest stop to avoid causing an accident, and wound up being an hour late. From that point on I started talking to other musicians non-stop about Mahler. I started to listen to his symphonies, and quit listening in the car!
Q: Do you have a favorite Mahler symphony?
TH: Whichever one I’m listening to!
Q: And how did you make contact with Mahler’s songs?
TH: I was studying at the Music Academy of the West, and the subject of the Lieder class was Mahler’s Kindertotenlieder. I was assigned the second song, and began learning about his songs for the first time. I was overwhelmed by the Kindertotenlieder, and a few years later I sang the Wunderhorn songs and loved them too. In 1985, the eminent Mahler scholar Henri-Louis de La Grange asked me to sing songs by Mahler and his contemporaries – Schoenberg, Berg, Webern, and Zemlinsky – at the Toblacher Mahler Fest. Small world that it is, the Moldenhauer archive was even in Spokane and included some of Mahler’s own hand-written texts! From then on these songs became part of me. Early on I gave performances of with the American Youth Symphony, which was founded by Mehli Mehta – Zubin Mehta’s father – and sang the Lieder eines fahrenden Gesellen for the first time. Because of Mahler and his settings of Wunderhorn texts I went on to discover other composers who set those texts, and that catapulted me into German Romanticism. My very first recording for Teldec was a Wunderhorn album that launched my recording career.
Q: What does Mahler, one of the greatest composers of the 20th century, say to listeners in the 21st century?
TH: I believe Mahler’s creative works and musical genius prepare as well as cajole, and urge the listener to understand the epoch or time we live in regardless of the century. It’s music is of its time, but the message and roots in the totality of human experience make it universal. Heine himself said he was the “last of the ancients and first of the moderns,” and the same can be said of Mahler. He is the culmination of song as basis of symphonic thought and he is the metaphysical beginning of modernity. Mahler gave us symphonic writing that is not story-bound. It is more a kaleidoscopic synthesis.
Q: “The metaphysical beginning of modernity” – that’s quite a moniker!
TH: One of my favorite Mahler quotes is related to this. He said, and I paraphrase for emphasis, “Tradition is not worshipping the ashes of greatness gone by, but the protection of the flame of creation that carries us forward.” Mahler stands as a weathered Prometheus, with one foot in the music of so many centuries before, and the other foot in unknown territory. He wasn’t sure at times where his music was coming from, but knew that it had to be written. The music of the Seventh Symphony seems to me a stream of consciousness about the meltdown of civilization as we knew it – somewhat like Ravel’s La valse or Debussy’s Jeux. Mahler’s was an extraordinary music sensibility.
Q: Besides the many Mahler concerts you’ll be giving this season you’ll also have a new Mahler recording coming out on DG. You recorded some of the great Mahler song cycles for that label with Leonard Bernstein and the Vienna Philharmonic. Why did you decide to do this new recording of the Wunderhorn songs with a chamber group and without a conductor?
TH: It’s important to point out from the start that this is not a special chamber version of Des Knaben Wunderhorn. We are using Mahler’s own orchestrations of Des Knaben Wunderhorn, but taking seriously his comments about these songs having been written in a “kammer” or “chamber tone.” I’ve done the recording with the Wiener Virtuosen, the principal players of the Vienna Philharmonic. There are three desks, maximum, for the violins and single other instrumental soloists, but nothing whatsoever has been changed in the orchestrations. I am simply performing them with a conductor-less chamber ensemble. We are doing this to accentuate what Mahler always spoke about with these songs in particular, to capture the intimate chamber-music style dialogue of instruments and voice. Mahler told Richard Strauss that the Wunderhorn songs were not about orchestral songs, or about orchestral music. Our goal is to focus the music-making on what Mahler was most looking to express: the specific intent of the words and the subsequent meaning in tone. The album will be distributed by Deutsche Grammophon, but is produced by the Hampsong Foundation.
*
Thomas Hampson – select Mahler performances and special events for 2010-11
July 7 Kaliste, Czech Republic
Mahler Sesquicentennial Celebration
Recital with Wolfram Rieger, webcast live on medici.tv (9am EDT)
Concert with Mahler Chamber Orchestra / Manfred Honeck with live EBU TV broadcast across Europe
July 11
Zurich, Switzerland
Mahler concert (Lieder eines fahrenden Gesellen)
Zurich Opera / Philippe Jordan
July 13
Wiesbaden, Germany
Mahler concert (Rückert-Lieder) at Rheingau Music Festival
Schleswig-Holstein Festival Orchestra / Christoph Eschenbach
July 14
Hamburg, Germany
Mahler concert (Rückert-Lieder) at Schleswig-Holstein Music Festival
Schleswig-Holstein Festival Orchestra / Christoph Eschenbach
August 28–30, September 1
Tour with NDR Symphony Orchestra, Hamburg / Alan Gilbert
Mahler Song of the Earth
Lübeck (August 28); Kiel (August 29); Schleswig-Holstein Music Festival at Hamburg (August 30); Copenhagen, Denmark (September 1)
November 14
Hamburg, Germany
Mahler recital with Wolfram Rieger
For additional information visit www.thomashampson.com.
http://www.playbillarts.com/features/article/8426.html
Moreno- Cantidad de envíos : 1407
Fecha de inscripción : 21/02/2009
Re: Learning to love Gustav Mahler
Vaya, el amigo Thomas Hampson sabe de lo que habla...
Más claro, agua!
I believe Mahler’s creative works and musical genius prepare as well as cajole, and urge the listener to understand the epoch or time we live in regardless of the century. It’s music is of its time, but the message and roots in the totality of human experience make it universal.
Más claro, agua!
gustavo- Cantidad de envíos : 3368
Fecha de inscripción : 10/11/2009
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